Boekbespreking en spreekbeurt

Een boekbespreking in groep 5… hoe doe je dat?

Stap 1
In de komende week ga je op zoek naar een leuk boek. Een boek wat past bij jouw niveau, of iets hoger. Dit boek kan van school zijn, van thuis of van de bibliotheek.
Je neemt het boek mee naar school en laat het aan juf Suzanne zien. Zij zegt dan of het een goed boek is voor de boekbespreking en of je de enige bent met dat boek. Alle  boekbesprekingen zijn op dinsdag 16 en woensdag 17 mei.  

Stap 2
In de klas hoor je wanneer jij je boekbespreking moet houden. Zet dit thuis ook op de agenda! Ondertussen ben jij bezig om je boek te lezen, misschien wel een paar keer! Je gaat je boekbespreking in een groepje van ongeveer 4 kinderen houden. Deze kinderen letten op een aantal punten (zie beoordeling boekbespreking groep 5). 

Stap 3
Dan ga je kijken of je iets over het boek kunt vertellen. Tijdens de boekenbeurt moet je vertellen:
-       wat de titel is van het boek
-       wie de schrijver en de tekenaar is van het boek (niet vergeten!) Het moet een Nederlandse schrijver zijn, omdat we het in de projectweek van Nederland houden. Probeer ook te kijken of de schrijver meerdere boeken heeft geschreven. 
-       waar het boek over gaat, een samenvatting dus (vertel ook wie de hoofdpersonen zijn, dan is de samenvatting makkelijk te snappen)
-       wat voor soort boek is het (spannend, grappig, geschiedenis, enz.)
-       waarom je het boek hebt gekozen
-       wat je vond van het boek
Het verschil met vorig jaar is dat we nu echt willen horen wie de schrijver/tekenaar is en wat je mening is over het boek/waarom je het hebt gekozen. Hiervoor krijg je ook punten, dus probeer ook iets meer en iets leuks te vertellen over bijv. de tekenaar en schrijver.

Stap 4
Dit ga je een paar keer oefenen, zodat je het bijna uit je hoofd kunt. Je mag niet je hele tekst voor je houden tijdens de boekbespreking, hooguit een blad met trefwoorden/spiekbriefje.
In groep 5 willen we graag dat je boekbespreking ong. 7 min. duurt. Oefen dit ook thuis met een klok. Let dan op of je toeschouwers het kunnen horen, dus oefen luid en duidelijk! En bedenk dat je sneller praat als je zenuwachtig bent… dus oefen errrrrug langgggzaaaaam.
Het is niet de bedoeling dat je een powerpoint presentatie maakt, omdat we de boekenbeurt in kleine groepjes tegelijk gaan houden.

Stap 5
Je kiest een deel van de bladzijde uit die je leuk, spannend of eng vindt (kort stukje). Dit ga je voorlezen tijdens je boekbespreking. Je oefent die bladzijde een paar keer (je hoeft die bladzijde niet uit je hoofd te leren!). Vertel ervoor even waar in het verhaal ‘we erin komen.’

Heb je nog vragen? Stel ze gerust aan mij! Veel succes, juf Suzanne




Beoordeling boekbespreking groep 5  
Naam:

Boektitel:

Voordracht
Onderdeel
Punten
Behaalde punten
opmerkingen
Goede zinnen
1 punt


Moeilijke woorden worden goed uitgelegd.
1 punt


Spreekt woorden duidelijk uit.
1 punt


Praat hard.
1 punt


Praat niet te snel.
1 punt


Kent het uit het hoofd, kijkt weinig op het spiekblaadje.
1 punt


Staat rustig voor het groepje.
1 punt


Kijkt het groepje rond.
1 punt


Vertelt het op een leuke manier.
1 punt


Beweegt niet te veel.
1 punt



Inhoud
Onderdeel
Punten
Behaalde punten
opmerkingen
Goede samenvatting.

4 punten


Wat is de titel en hoe heet de schrijver.
1 punt


Wie zijn de hoofdpersonen.
1 punt
   

Waarom is dit boek gekozen.
1 punt


Duurt het ongeveer 7 minuten.
1 punt


Het is duidelijk waar het boek over gaat.
1 punt


Zijn er meerdere boeken van deze schrijver
1 punt






---------------------------------------------------------------

Planning spreekbeurten groep 5 2017-2018



Wanneer?
Wie?
Waarover?
1.        



Hoe maak ik mijn spreekbeurt?
Stap 1
Bedenk waar je je spreekbeurt over gaat houden. Dit kan iets zijn waar je veel van weet, wat je interessant vindt of waar veel informatie over is.

Stap 2
Zoek informatie over het onderwerp in boeken, internet of mensen die er veel vanaf weten.

Stap 3
Bedenk welke informatie je allemaal wilt vertellen. Maak er een verhaal van dat de hele klas kan begrijpen, wat langer is dan 5 minuten en korter dan een kwartier.

Stap 4
Maak hoofdstukken:
Hoofdstuk 1: waarom heb je voor dit onderwerp gekozen?
Hoofdstuk 2: informatie
Hoofdstuk 3: informatie
… net zoveel hoofdstukken als je wilt.
Het laatste wat je zegt is: ‘dit was mijn spreekbeurt, hebben jullie nog vragen?’
Op die vragen moet je zo goed mogelijk antwoord geven.

Gebruik je eigen woorden, die kun je ook beter onthouden. Schrijf niets over van boeken. Als er moeilijke woorden in je spreekbeurt voorkomen (die de klas niet snapt) dan moet je die even uitleggen.

Stap 5
Zoek plaatjes of andere dingen die je kunt laten zien. De plaatjes mag je uitprinten en ophangen, je mag ze ook op de computer laten zien en dan met een usb-stick meenemen. Ook mag je een powerpoint maken, (hier krijg je geen extra punten voor). Wel krijg je extra punten als je op een manier iets laat zien.
Je mag ook een filmpje laten zien over je onderwerp, maar dan niet langer dan 5 minuten.

Stap 6
Leer de tekst uit je hoofd.
Dit kun je doen door alleen de belangrijkste woorden op te schrijven en daar dan over te vertellen. Je mag alleen die woorden voor je hebben tijdens de spreekbeurt, dus niet al je informatie! Dit controleer ik ook!

Stap 7
Leer ook om rustig, duidelijk en hard genoeg te praten. De kinderen achteraan moeten het ook goed kunnen horen. Oefen dit ook thuis!
Afbeeldingsresultaat voor succesGeef onder de spreekbeurt geen voorwerpen door aan de klas, dit kan erna. Onder de spreekbeurt kun je wel plaatjes op het bord aanwijzen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie spreekbeurt!

Veel succes met voorbereiden,

Beoordeling spreekbeurt

Voordracht
Onderdeel
Punten
Behaalde punten
opmerkingen
Stijl, zinsbouw, taalgebruik

4 punten


Articulatie, volume

4 punten


Klas inkijken

4 punten


Uit het hoofd

4 punten


Tempo

4 punten



  
     : 2=


Inhoud
Onderdeel
Punten
Behaalde punten
opmerkingen
Onderwerpkeuze

2 punten


Voorbereiding

2 punten


Hoofdstukkenindeling

4 punten


Bord/plaatjes/ powerpoint

4 punten


Lengte/inhoud

6 punten


Was er iets te leren?
2 punten




    : 2=


0 – 5 = o
5 ½  -6 ½  = v
7 - 8 ½ = rv
9 – 10 = g